tisdag 26 november 2013

16/11-13

Nu har jag valt tyg och jag bestämde mig för att ha ett vitt tyg, för att det ska vara en svartvit kossa och att ha vit som grund blir nog bäst tror jag, för att det blir lättast att textiltrycka på. Jag letade upp tre olika sorters vitt tyg, klippte ut en liten bit av varje, så att jag skulle kunna känna och jämföra alla tre tyger.


Det blev den som är imitten, för att det kändes som om att det var bäst till ett förkläde, för att det var väldigt strävt, mer sltstarkt och mer ko - vitaktig.

Mästa sak jag gjorde var att nåla fast mitt mönsterpapper av halva förklädet. Jag vikte tyget dubbelt så skulle det bli hela förklädet. Här använde jag tygsax, knappnålar, piffikus och fliskrita. Jag började med att nåla fast mönsterpappret och använde mig sedan av en piffikus så att jag skulle rita en centimeter utanför runt om hela mönsterpappret som skulle bli sömsmånen. Sen skulle jag klippa ut hela förklädet längst de blåa linjerna från fliskritan, Men eftersom att tyget var väldigt starkt och strävt så var det väldigt jobbigt att klippa i.

Så här såg det ut när jag hade klippt ut den, tagit bort nålarna och veklat ut den. Den blev ungefär ner till knäna som jag ville.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar