Syfte: vi skulle undersöka hur olika ämnen påverkas av andra ämnen, och för att se hur vatten är som lösningsmedel.
Hypotes: vi trodde att färgerna skulle fördela sig och bilda andra färger, eftersom färgerna skulle lösa upp sig och blanda sig.
Kemikalier: egentligen inga kemikalier, men tuchpennor kan räknas som kemikalier.
Material: lila, blå och gröna tuchpennor, ett filtrepapper och en bägare.
Utförande: vi klippte ett filtrepapper ca 4 cm bred. Vi ritade upp tre färgfläckar en liten bit upp från nederkanten. Färfläckarna ska ha ca 2 cm mellanrum. Sedan tog vi bägaren och fyllde den med 1 cm vatten. Vi vek filtrerpappret över en penna och hängde den över bägaren, det varr noga med att flöckarna inte fick nudda vattnet. Vi väntade på en förändring.
Resultat: färgerna steg och delade upp sig i olika färger.
Den bruna färgen delade upp sig i orange och grön, medan den blå och den lila förblev deras ursprungliga färger.
Slutsats: vatten är ett bra lösningsmedel och färger är vattenlösliga. Vissa färger är mer vattenlösliga än andra och därför löser de sig mer och stiger högre. Den bruna delade upp sig i grönt och orange eftersom orange + grön = brun.
Felkällor: det kunde ha varit en bättre brun tuchpenna.
Labbkompis: Emelie A och Emmie. Samarbetet fungerade bra.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar